Wednesday, April 30, 2008

ســـكون

الكلام ده تخاريف قعدت اخرفها انا وعم محمود بتاع نصبة الشاى اللى قدام وزارة الاعلام
كنت قاعد معاه وانا جاى من الساقية
وقولت اقعد معاه شوية
لاقيت ع الكورنيش راجل عجوز بنصبة شاى قاعد ع الناحية التانية من وزارة الاعلام
شكله طيب اوى
قعدت وسلمت وطلبت الشاى
وقعدت ارغى معاه
لاقيته اندمج معايا
دخلنا فى موضوعنا واتكلمنا ع الصحاب
قالى بحكمة اللى سنين بهدلته
الصحوبية زى كوب الحليب الابيض ، لو وقعت فيه حاجة توظة وتلوثه
ومتخليش طعمه زى الاول
مهما نضفت وعملت فيه
الصحوبية هى الحاجة الوحيدة اللى بتختارها وانت عاوزها ومحتاجها اكتر من اى شىء
اخواتك وعائلتك يبقوا مفروضين عليك
مراتك تبقى متجوزها عشان تكمل نص دينك
اما صاحبك هو اللى بتختاره وتنقيه
قولته بس انا لما اختار مش بعرف
ويطلع اللى بختاره مش بيطقنى
قالى كده انت صح
قولته ياحاج انا ساعات كتيرة ببقى مرتاح لما بكون من غير صحاب
قالى فى يوم حتحاج واحد يقعد معاك بجد عشان هو بيحبك مش مجرد قاعد والسلام
قولته بس اللى اعرفه ان صحابى كلهم عارفنى كده
على سبيل او واحد والسلام قاعد معاهم
يخرج يتنيل
وينفضلوه فى اى وقت هما مخنوقين منى
قالى يبقى انت فيك حاجة مش مخيلة ليك صاحب
قولته انا بتعامل معاهم بصراحة
بس بلاقى العكس منهم
قالى دور جواك حتعرف مين تختاره وتعامله ازاى
خلانى افكر
اقول طب انا ماليش صحاب
وفي ناس كتيرة تعرفنى
طب لو انا عاوز ابقى صاحبهم
ياترى ايه ممكن يتغير فيا।؟؟؟

2 comments:

تلميحاتى - يوسف الشافعى said...

انت ممكن تبأااا صحبى بس من على النت وممكن فى يوم نتأااابل بعد منعرف بعض كويس
هيـــــــــــــه ماشى

حسين هاشم said...

نورت المدونة يايوسف
وانا سعيد بردك
واهلا بيك صديق